Khamis, 19 Julai 2012

SAMBUNGAN PENGUSAHA WALIT BERJAYA YH TENGKU RAZALI B TENGKU HJ HASSAN

PENGUSAHA WALIT BUMIPUTERA YANG BERJAYA 
YH TENGKU RAZALI B TENGKU HJ HASSAN

Bersambung..Tengku Razali menceritakan,semasa beliau masih berniaga,dikedai ini singgahlah seorang anak muda dan bercerita mengenai walit dan beliau mencadangkan kalau buatrumah burung dilokasi rumah memang bagus.Pemuda ini pernah membeli sarang dikawasan tersebut.Pemuda tersebut juga mencadangkan dalaman rumah burung mengunakan kayu meranti putih yang terdapat pada kotak barang dan paku kedinding sekeliling dalam bangunan sahaja.Sirip tengah pada masa itu,tiada.Walit masuk mengunakan lubang tepi dan beliau membuat pemerhatian selalu,sehingga 3 bulan dan sebanyak 300 ekor walit telah masuk kedalam rumah walit beliau bina.


Rumah kediaman bersebelahan rumah burung beliau.


En Jasmin Jasin bersama Tengku Razali semasa membuat tinjauan kelokasi beliau dan merupakan sahabat dalam pengusahaan sarang burung walit ini dan sering berkongsi pengalaman serta ilmu

Suara memanggil serta dalam,beliau hanya mengunakan perakan kaset dengan harga RM50.00 daripada kawan beliau di Johor.Pemasangan spearker dan wiring beliau melakukan sendiri.Beliau mengunakan polistreen sebagai sarang tiruan untuk menarik minat burung walit..Ketika itu beliau tidak mengunakan tinja walit kerana bangunan lama dan tidak berbaur simen @ cat.Melihat persaingan telah banyak,beliau sarankan eloklah diletakan tinja walit didalam premis semasa memulakan operasi memikat.

Sarang mula dikesan seawal 2 bulan.Beliau menjual sarang kepada orang cina di Nenasi kerana kenal dengan beliau.Lingkungan tahun 1989 sarang dijual dengan harga RM 7000.00 secara pukal sekilogram dan tiada gread pada ketika itu.

Rumah walit yang telah siap dibina sekarang di Badong,dimana menggandingkan rumah lama dengan baru.Dalam satu bangunan ada dua rumah walit yang berasingan.

Rumah asal yang berukuran 80' x 20" selepas setahun ada 300 sarang,malangya telah dicuri sebanyak 2 kali.Dalam tempoh 2 tahun itu hasil kutipan sebanyak RM 20,000.00.


Pendapatan beliau kini sangat memberangsangkan.


Beliau bersama dengan hasil sarang yang dituai setiap bulan

Ubahsua bangunan asal menjadikan rumah walit beliau bersaiz 45' x 80' setinggi 3 tingkat dan yang TERBESAR DI ROMPIN.SEKIAN...

SEBARANG PERTANYAA BOLEHLAH HUBUNGI KAMI DITALIAN 
O13-5314096 / 017-3113374


Tiada ulasan:

Catat Ulasan