Khamis, 23 Februari 2012

Manfaat Pemakanan Sarang Burung Walit


Kajian perubatan China di Beijing mendapati sarang burung walit menjadikannya agen pemutihan kulit dan juga baik untuk kesihatan mata. Bagi penghidap asma, ia juga menjadi agen terbaik memulihkan sistem pernafasan dan memperkuatkan paru-paru. Hasil daripada eksperimen dan penelitian menunjukkan bahawa sarang burung walit bermanfaat sebagai:
  1.  Zat kolegen terkandung dalam setiap sarang burung walit dapat melancarkan pembuluh darah, meningkatkan nafsu makan serta memperbaiki saluran pencernaan.
  2. Sarang burung walit dapat mengurangkan kahak dan menyembuhkan batuk. Ini juga adalah nutrisi bagus untuk paru-paru dan menguatkan saluran pernafasan.
  3. Pengambilan sarang burung walit ketika kehamilan dapat mengurangkan rasa sakit pada punggung, memperkuatkan paru-paru bayi kandungan. Juga dapat mempercepatkan proses penyembuhan setelah melahirkan.
  4. Untuk wanita, pemakanan teratur dapat meningkatkan metabolisma, memperbaiki kulit serta melambatkan proses penuaan.
  5. Untuk orang tua, pemakanan secara teratur meguatkan urat dan tulang serta meningkatkan daya tahan tubuh terhadap penyakit.
  6. Untuk kanak-kanak, sarang burung dapat membesarkan daya serap nutrisi yang ada pada setiap makanan dan memperkuatkan paru-paru.
  7. Dipilih sebagai makanan yang amat baik kepada para perokok selain dapat mengurangkan kesan yang ditimbulkan daripada nikotin dan mencegah serangan barah.

Khasiat Sarang Burung Walit tidak di ragui lagi
Kandungan Zat dalam SBW

BIL
ZAT MAKANAN
KANDUNGAN (%)
1
Protein
50.8
2
Carbohidrat
13.8
3
Lemak
0.9
4
Abu
11.1
5
Serat Kasar
0.29
6
Air
19.9

Apabila kita melihat kembali kandungan asid amino asid di dalam SBW, ternyata ia mengandungi 7 daripada 10 essential amino asid yang diperlukan oleh manusia. 

Amino asid semi-essentials pula merupakan amino asid yang tidak berapa mustahak yang ada pada sesuatu makanan tetapi kehadiranya menjdaikan protein berkenanan lebih berkualiti.

Garam galian yang terdapat di dalam SBW termasuklah ferum, magnesium, potassium, zinc, copper, kalsium, dan phosporus.
      



Tiada ulasan:

Catat Ulasan