Sabtu, 11 Ogos 2012

KUASA SOLAR SEBAGAI PUNCA BEKALAN ELEKTRIK

RBW memerlukan bekalan elektrik untuk berfungsi dengan baik. Terpenting bekalan elektrik ini diperlukan untuk kegunaan sistem audio pemikat walit. Satu ketika dahulu, jika lokasi tapak yang kita miliki dan telah diuji kehadiran walit yang banyak, tanpa bekalan elektrik daripada TNB maka kita tidak berupaya untuk meneruskan projek berkenaan.

Hari ini, pada kedudukan dan kedaan yang saya baru nyatakan di atas tidak lagi menjadi masaalah. Keperluan bekalan elektrik boleh dijana dengan mengunakan sistem solar. Saya dapati memang sistem ini mamapu membekal letrik untuk RBW, seperti yang saya tunjukkan di dalam gambar-gambar berikut.




Gambar-gambar di atas menunjukkan komponen kasar sistem solar yang digunakan di sebuah RBW di Muadzam Shah, Pahang. Kefahaman saya sistem ini sebenarnya boleh dibangunkan oleh kita sendiri ( DIY ) dan tidaklah serumit mana. Amnya komponen asas sistem ialah bateri kereta (untuk penyimpan elektrik ), sebuah charge controllerpower inverter (sebuah), suis dan panel solar. Biasanya jika kita membeli peralatan ini daripada kedai pembekal peralatan RBW, kabel dan wayar elektrik di berikan secukupnya.

Berikut ialah gambar RBW yang telah menggunakan sistem ini dengan jayanya. Kebetulan pengusaha ini juga mengamalkan konsep integrasi walit dan lembu fidlot.
Dari sudut harga pula berbeza-beza mengikut saiz output bekalan yang diperlukan. Pada hemat saya, sistem ini "mampu milik" jika dikira dari sudut pelaburan jangka sederhana panjang.

Skian.

Dr Azizol Mohd Sharun/Perunding Induatri Walit/Penceramah & Penasihat AWTC

Tiada ulasan:

Catat Ulasan