Khamis, 8 Mac 2012

Penuaian Sarang Burung Walit

Bagi mengelakkan burung walit di dalam sesebuah rumah walit itu mengalami tekanan dan berhijrah ke rumah burung lain, seseorang pengusaha itu PERLU menitikberatkan langkah-langkah penuaian sarang burung yang sistematik dan berkala. Antara langkah-langkah yang boleh dilakukan adalah seperti berikut:

MERAH-BELUM BOLEH DITUAI
KUNING-HAMPIR UNTUK DITUAI
HIJAU-BOLEH DITUAI

Penuaian hendaklah dilakukan pada sarang burung yang mempunyai pelekat yang berwarna hijau dan ia hendaklah dilakukan pada 10.00 pagi sehingga 2.00 petang. Penuaian yang dilakukan di awal pagi dan lewat petang boleh menyebabkan burung walit takut untuk masuk ke rumah burung. 

Penuaian hendaklah mengunakan peralatan yang sesuai seperti SCRAPER dan pengusaha hendaklah memastikan sekali lagi bahawa sarang yang hendak dituai itu benar-benar kosong dan anak burung walit telah terbang dan meninggalkan sarangnya.

 Pengusaha rumah burung hendaklah menetapkan 50% penuaian sarang daripada jumlah keseluruhan sarang burung  yang terdapat dalam rumah burungnya. Kaedah ini adalah untuk memastikan bukan semua burung walit mengalami stress akibat penuaian sarang. 

Elakkan penuaian sarang burung yang dibuat oleh sarang walit muda atau yang baru digunakan untuk kali pertama untuk membiak. Ini adalah untuk mengelakkan burung itu mengalami tekanan dan meninggalkan rumah walit tersebut.

Sarang yang telah dituai hendaklah disimpan di dalam plastik kedap udara agar sarang tersebut tidak tercemar dengan kelembapan dan kekotoran. Ianya akan bertahan bertahun-tahun lamanya selagi tidak dicemari oleh air.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan